Voorkom noodsprongen in de toekomst

Voor veel organisaties zijn de afgelopen maanden anders verlopen dan ze gewend waren. Met name op IT gebied moesten er een aantal belangrijke beslissingen worden genomen, vaak adhoc om het veelbesproken thuiswerken van collega’s mogelijk te maken. Prima voor nu, maar wat betekend dat op de lange termijn?

De situatie is uitzonderlijk, zonder meer. Ook in de komende weken zullen veel organisaties alle zeilen bij moeten blijven zetten om een acceptabele thuiswerk situatie te kunnen faciliteren. Dit blog is bedoeld om wat licht in de duisternis te scheppen. We inventariseren een aantal van de meest voorkomende uitdagingen, hoe hier mee om te gaan en waar men op moet letten met het oog op de (hopelijk nabije) toekomst. Wat nu een goede oplossing lijkt kan over een aantal weken/maanden voor nieuwe uitdagingen en investeringen zorgen.

Voor veel IT afdelingen heeft dit voor nogal uitdagingen gezorgd. Plotseling was er de behoefte aan een thuiswerkplek, de mogelijkheid om met collega’s op afstand te collaboreren, informatie te delen, vanuit huis inloggen op het bedrijfsnetwerk en meer van dat soort scenario’s.

Ad hoc acties

Als je hier als organisatie voor de COVID_19 pandemie nog niet op was ingesteld is de kans groot dat je stel op sprong gebruik bent gaan maken van Zoom of Microsoft Teams, om maar een voorbeeld te noemen.

Misschien zijn er laptops en telefoons voor je medewerkers aangeschaft, kwam er ineens het verzoek tot het inregelen van een op Cloud diensten gebaseerde werkplek, want ja, die zijn toch altijd en overal beschikbaar? En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden te verzinnen.

Allemaal oplossingen die bijdragen aan een mogelijk efficiëntere manier van werken, tijd, apparaat en plaats onafhankelijk.

De druk was hoog, of is dat misschien nog steeds wel. Je had geen tijd om uitgebreid alles in kaart te brengen of om verschillende producten door te lichten en te testen. Alle begrip.   

Een assessment van Salomon die korte termijn IT-oplossingen op de lange termijn in jouw voordeel laat werken.

Dat betekent echter niet dat we het hier bij moeten laten.

Er zijn ongetwijfeld fouten gemaakt of bepaalde zaken over het hoofd gezien, niet erg, dat gebeurt nu eenmaal in dit soort situaties. Belangrijk is echter dat we in de komende weken/maanden bekijken wat er allemaal in gang is gezet en welke impact dat heeft, of kan gaan hebben op de je organisatie.

Future proof

Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat de stappen die nu noodgedwongen zijn gezet passen bij de strategie en het beleid van de organisatie? Waar zijn eventuele aanpassingen noodzakelijk en hoe gaan we hier in de toekomst mee om?

Hoe minimaliseer je de bedrijfsrisico’s, vandaag en morgen en hoe borgen we dat we bij een volgend crisisscenario meer controle kunnen uitoefenen? Lessons learned, mits hier op gepaste wijze mee wordt omgegaan maken je future proof.

Inzicht biedt uitkomst

Laat ons je helpen om dit inzicht te creëren. Wij bieden je antwoorden op vragen als:

  • Welke producten worden er gebruikt en voldoen die aan de gestelde AVG regelgeving en het bedrijfsbeleid?
  • Weet men voldoende om te gaan met de in gebruik genomen producten (Teams, SharePoint, Zoom e.d.) of is er training nodig?
  • Wat is er allemaal mogelijk onder de huidige licentievorm?
  • Welke thuiswerkplekken, inclusief eventuele randapparatuur zijn er momenteel in gebruik, zijn deze veilig en waar zitten de risico’s?
  • Is de bedrijfsdata voldoende afgeschermd van risico’s en hoe wordt de integriteit hiervan bewaakt?
  • Welke kritische bedrijfsprocessen zijn er en welke zijn van belang om de continuïteit van een organisatie te waarborgen. En, welke technieken (resources) zijn er nodig om deze te ondersteunen?

Dit en meer vind je terug in ons assessment.

KLik op onderstaande afbeelding voor meer informatie

Contact

Dorpstraat Holysloot 49 
1028 BC Amsterdam

Telefoon: +31 (0)6 11 58 33 23
E-mail: info@salomon-it.nl 

Nieuwsbrief

Meest recente bericht