Weet jij eigenlijk hoe het zit? Office, Office 365, Office ProPlus, Windows 10 SAC, Windows Server 2019 LTSR. Wat is wat, wat mag waarop worden gebruikt en tot wanneer?

 

 

Veel organisaties maken gebruik van Office 365 en/of Office 365 ProPlus, of zijn hier op z’n minst in geïnteresseerd. Toch merken wij dat de verschillen vaak niet duidelijk zijn. Ook is in veel gevallen niet helder wat de overeenkomsten en verschillen zijn ten opzichte van de ‘gewone’ Office variant. Daar bovenop komt nog eens dat Windows 10 verschillende release en lifecycle vormen kent wat het geheel nog ingewikkelder maakt. In dit blog maken we voor eens en altijd duidelijk hoe het zit, en nog belangrijker, waar je op moet letten. Met name als je gebruik wilt (blijven) maken van de ProPlus variant. 

Office 365

Is een abonnementsservice waarmee je over de meest recente en moderne productiviteits (hulp) programma’s van Microsoft beschikt. Denk bijvoorbeeld aan premium applicaties als Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher en Access. Er zijn Office 365-abonnementen voor

thuisgebruik en persoonlijk gebruik, evenals voor kleine en middelgrote bedrijven, grote ondernemingen, scholen en non-profitorganisaties. Afhankelijk van het gekozen abonnement beschik je over veel of iets minder functionaliteit.

Office 365 ProPlus

Minder bekent is Office 365 ProPlus. ProPlus is beschikbaar als een opzichzelfstaand product, of eigenlijk abonnementsvorm, of kan onderdeel zijn van een Office 365 abonnement – afhankelijk van de editie die je aanschaft. ProPlus is een volwaardige versie van Microsoft Office welke geïnstalleerd kan en mag worden op een fysieke of virtuele werkplek. Voor het gebruik is geen internet verbinding noodzakelijk. Echter, de additionele services en ingebouwde functionaliteiten die als onderdeel van ProPlus worden geleverd lopen ver voor of de eerder genoemde ‘gewone’ Office variant. 

Verschillen

De ‘traditionele’ vorm van Microsoft Office kennen we als Office 2010, 2013, 2016, en nu 2019. Een aantal van de belangrijkste verschillen tussen Office en Office 365/ProPlus zijn: 

  • Office 2019 bevat niet de additionele services welke wel zijn inbegrepen bij Office 365/ProPlus. Denk bv aan gratis Skype bel minuten en opslag binnen OneDrive.
  • Office 365/ProPlus applicaties worden automatisch voorzien van de laatste en meest actuele functionaliteiten en beveiligings updates – wekelijks/maandelijks. Mede mogelijk gemaakt door de (Azure) Cloud. Voor Office 2019 brengt Microsoft beveiliging updates uit maar komen er geen nieuwe functionaliteiten beschikbaar. Als je wilt upgraden naar de volgende, of een nieuwere versie van Office, zul je die opnieuw aan moeten schaffen.
  • Office 365/ProPlus is een abonnementsvorm (365 maandelijks / ProPlus jaarlijks). Office 2019 een eenmalige aankoop – Opex
    vs. Capex.
  • Office 365/ProPlus loopt gelijk aan de Windows 10 Semi Annual Channel release. Office 2019 loopt gelijk aan de Long Term Servicing Channel van bv Windows 10 of Server 2019. Zie ook ‘SAC en LTSC’. Vandaar het (grote) verschil in functionaliteit.
  • Office 365/ProPlus wordt online per gebruiker geactiveerd. Voor Office 2019 wordt gebruikt gemaakt van Key Management Services (KMS), of Multi Acitvation Key (MAK), afhankelijk van hoe je omgeving er uit ziet.

Windows SAC en LTSC update channels

SAC staat voor Semi Annual Channel en is van toepassing op Windows 10 en Office 365/ProPlus. LTSC staat voor Long Term Servicing Channel en kan van toepassing zijn op Microsoft Windows 10 en Server 2019 en aanstaande versies.

Bij het SAC model wordt er iedere 6 maanden een nieuwe versie van Windows 10 uitgegeven, en kunnen producten als Office 365 ProPlus maandelijks worden voorzien van nieuwe functionaliteiten. Hierin zijn een aantal keuzes te maken.

Voor Office 365/ProPlus kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een Monthly Channel, waar nieuwe functionaliteiten maandelijks worden aangeleverd. De Semi Annual Channel levert iedere 6 maanden nieuwe functionaliteiten, in januari en Juli. Tot slot is er de Semi Annual Channel (Targeted) waarbij pilot gebruikers de aanstaande nieuwe functionaliteiten van de eerstvolgende ‘gewone’ Semi Annual Channel kunnen testen. Windows 10 kent een zelfde (Targeted) optie.

Het LTSC model is bedoelt voor machines welke een bijzondere rol vervullen. Denk hierbij aan een kiosk PC, medische apparatuur, betaal systemen, etc. Kortom, apparaten welke een specifieke taak vervullen, zo veilig en stabiel mogelijk gehouden moeten worden en dus niet gebaad zijn bij de laatste functionaliteiten en dergelijke. Kwaliteit/beveiliging updates worden uiteraard wel direct beschikbaar gesteld. Normaal gezien worden er elke 2 tot 3 jaar nieuwe LTSC edities uitgebracht. 

Voor alle tussentijdse updates (als onderdeel van SAC en LTSC) geldt dat er verschillende Servicing tools beschikbaar zijn waarmee organisaties de uitrol/installaties van updates kunnen uitstelen.

Voor de verschillende SAC edities van Windows 10 en Office 365/ProPlus is onderstaand model van toepassing. Let op, de genoemde versies zijn ook van toepassing op de aanstaande Windows 10 multi-session variant als onderdeel van de Windows Virtual Desktop. 

Het bovenstaande overzicht geeft aan hoe ver je achter kan/mag lopen als het gaat om de laatste versies van de verschillende Windows 10 edities. Voor Office 365 ProPlus (evenals Windows 10 Pro en Home) is er geen verschil tussen de Spring of Fall releases, zoals Microsoft deze ook wel noemt. 

Voorkeur

Voor veel organisaties geniet Office 365/ProPlus de voorkeur boven de traditionele edities van Microsoft Office, zoals 2019. Met name de mate van flexibiliteit welke je in huis haalt met Office 365/ProPlus (de geboden functionaliteit, additionele services en update mogelijkheden), vergeleken met Office 2019 geeft hierbij de doorslag. Natuurlijk speelt ook het ‘consumptie’ model een belangrijke rol.

Juist daarom is het belangrijk om te weten wat Microsoft van plan is als het gaat om de ondersteuning van bijvoorbeeld Office 365/ProPlus op besturingssystemen als Microsoft Windows Server 2016, 2019, Windows 10 en toekomstige versies. Ben je bezig met een nieuw werkplek concept, in de Cloud of on-premises? Mogelijk helpt onderstaand overzicht je dan om bepaalde keuzes te maken.

Vragen naar aanleiding van het bovenstaande? Benieuwd naar de mogelijkheden en onze aanpak? Dat dacht ik al. Ik (Bas) kom graag vrijblijvend bij jullie langs om het een en ander door te nemen en te kijken naar wat het beste past bij jouw, of jullie organisatie. Oh, en Salomon zorgt uiteraard voor de taart! Tot snel.

Contact

Noordereinde 127a 1243
JL 's-Graveland

Telefoon: +31 850601282
E-mail: info@salomon-it.nl 

Interesse in regelmatige updates vanuit Salomon IT? Volg ons op LinkedIn.

Meest recente bericht