Waarom een product maar een onderdeel van de oplossing is

Het is tegenwoordig gemakkelijk om te denken dat een probleem opgelost kan worden door een nieuw product aan te schaffen. Maar volgens Eric Kuiper van Salomon IT Solutions is het niet zo eenvoudig. “Het product is vaak slechts een onderdeel van de oplossing.”

“Ik zie regelmatig dat relaties die partners hebben te horen krijgen dat een nieuw product al hun zorgen op een bepaald gebied wegneemt. Diverse mensen denken dan dat het direct nodig is om daarin te investeren. Maar doe je dat dan omdat je overtuigd bent door de sales pitch, of om de toegevoegde waarde voor je bedrijf?”

Volgens Kuiper bestaat een probleem namelijk vaak uit meer dan iets wat je eenvoudig met een product kunt oplossen.

Bovendien: “Het kan nooit de bedoeling zijn dat een stuk techniek dicteert wat er wel en niet mogelijk is in jouw organisatie. In een product investeer je vaak namelijk voor de langere termijn. Misschien lost het 80 procent op van wat je wilde, maar dan zit je alsnog met een gat van 20 procent wat niet opgelost is.”

Omdat je geld maar één keer kan uitgeven moet je dan wachten tot de investering afgeschreven is voordat je weer in een nieuwe oplossing kunt investeren.

Ideale wereld

Belangrijker is dat een bedrijf goed kijkt naar hoe de ideale wereld er voor hun uitziet. Breng de eisen en wensen in kaart en filter op nut en noodzaak. “Vanuit die positie moet je gaan kijken naar een passende oplossing.”

“Zo’n oplossing kan wel degelijk een product bevatten”, voegt Kuiper toe. “Je kunt best met een aantal producten en diensten tot een totaaloplossing komen, maar een product alleen is vaak geen totaaloplossing.”

Als voorbeeld geeft hij beveiliging. “Je kunt als oplossing binnen jouw infrastructuur wel heel mooi een firewall neerzetten, maar is dat dé oplossing of een product waar je je veiliger door voelt? Je moet dan eerder kijken naar wat jouw definities van veiligheid zijn. Vervolgens bepaal je hoe jouw oplossing eruit zou moeten zien en pas daarna welk product daar eventueel bij past.”

Welke oplossing past bij jou?

Als organisatie is het dus van belang om vooraf op te stellen wat het probleem is en waar een oplossing aan moet voldoen. Heb je daar hulp bij nodig of wil je er een specialist naar laten kijken? Nodig ons dan eens uit voor een kop koffie. Wij kijken graag met je mee.

Contact

Noordereinde 127a 1243
JL 's-Graveland

Telefoon: +31 850601282
E-mail: info@salomon-it.nl 

Interesse in regelmatige updates vanuit Salomon IT? Volg ons op LinkedIn.

Meest recente bericht